PRZYBORYDOSZKOLY.PL

Pomóż dziecku przygotować się do pisania literek i cyfr

dziewczynka rysuje szlaczki

Szlaczki dla dzieci to nie tylko forma zabawy czy aktywnego spędzania czasu, to przede wszystkim doskonały sposób na przygotowanie malucha do nauki pisania i rysowania. Taki trening motoryki małej doskonale stymuluje proces rozwoju dziecka, dlatego warto zacząć go jak najszybciej. Kiedy zatem maluch jest gotowy na tego typu trening? Jak zachęcić go do wykonywania ćwiczeń grafomotorycznych? Na jakie aktywności warto postawić?

Szlaczki dla 4 latka – jakie znaczenie mają ćwiczenia grafomotoryczne?

Im wcześniej dziecko opanuje płynność i precyzyjność ruchów ręki, tym łatwiej będzie mu szła nauka umiejętności pisania czy rysowania. Kiedy zatem jest dobry moment na szlaczki dla dziecka? Zdaniem specjalistów tego typu ćwiczenia warto rozpocząć już od czwartego roku życia. Na tym etapie rozwoju jest ono gotowe na trening manualny, który zapoczątkuje rozwój sprawności motorycznej, a także wpłynie na poprawę koordynacji ruchów oraz wzroku. Dzięki temu, że dziecko odwzorowuje linie, łuki i różnego rodzaju zygzaki, maluch ćwiczy również koncentrację.

Co więcej, ćwiczenia grafomotoryczne to świetny trening nie tylko dla samej dłoni, ale całej ręki, bowiem obejmują one palce, nadgarstek, a do tego również ramię i przedramię. Poza tym są doskonałą okazją do opanowania techniki trzymania przyborów do pisania czy rysowania w dłoni. A zatem im wcześniej nasze dziecko opanuje tę zdolność, tym szybciej i łatwiej nauczy się pisać.

Jak przygotować dziecko do pisania?

dzieci piszą w zeszyciePrzede wszystkim rodzić powinien pokazać dziecku, jak prawidłowo należy trzymać kredkę w dłoni. A powinna ona być utrzymywana trzema palcami: kciukiem, palcem wskazującym i palcem środkowym. Zwrócimy uwagę również na to, by paluszki naszego malucha, które odpowiadają za utrzymanie kredki, nie leżały na kartce papieru – powinny one znajdować się około 2 cm powyżej niej.

Kolejną rzeczą, o której warto pamiętać, jest siła, z jaką dziecko trzyma kredkę. W tym przypadku mięśnie ręki nie powinny być napięte, ponieważ czynność ta będzie go męczyło i tym samym zniechęcało do ćwiczeń. A zatem pamiętajmy, aby dziecko trzymało kredkę swobodnie i lekko między paluszkami.

Przygotowanie dziecka do pisania literek i cyfr — na jakie ćwiczenia warto postawić?

W przypadku ćwiczeń grafomotorycznych jest tak samo jak z poznawaniem innych nowych czynności – zawsze zaczynamy od czynności najprostszych i stopniowo podnosimy ich poziom trudności. Jak zatem wyglądają takie ćwiczenia grafomotoryczne dla dzieci? Będzie to przede wszystkim rysowanie, ale też różnego rodzaju zajęcia zręcznościowe, jak np. malowanie farbami, lepienie z plasteliny, wyklejanie czy wycinanie.

Oto przykładowe ćwiczenia manualne:

  • kolorowanie obrazków – dziecko zamalowuje formę graficzną na określony sposób, np. w poziome kreski, tak aby nie przekraczać linii;
  • rysowanie po śladach – wyznaczają je drobne kreski lub kropki;
  • rysowanie szlaczków – najpierw po wzorze a później kontynuowanie rozpoczętych linii;
  • ćwiczenia w liniaturze;
  • kalkowanie rysunków – w tym przypadku przyda się kalka techniczna lub matowe szkło;
  • obrysowywanie przedmiotów – dziecko może obrysowywać własną rękę, stopę lub wybrany szablon;
  • odwzorowywanie rysunków – dziecko stara się przerysować dany przedmiot zgodnie ze wzorem lub schematem;
  • uzupełnienie rysunków;
  • samodzielne wykonywanie rysunków;
  • malowanie placami;
  • nawlekanie koralików.

Nauka pisania i czytania – o czym nie wolno nam zapominać?

Podczas wykonywania ćwiczeń grafomotorycznych przez nasze dziecko, powinniśmy bacznie je obserwować. Bardzo ważne jest w tym przypadku czy dziecko:

  • zachowuje prawidłową pozycję podczas pisania czy kręgosłup jest wyprostowany, czy nie za mocno pochyla się nad kartką, książeczką,
  • czy stopy stabilnie stoją na podłożu lub podnóżku,
  • czy dziecko prawidłowo trzyma kredki, pisaki i inne narzędzia pisarskie,
  • czy zbyt mocno lub zbyt lekko naciska kredką na kartkę podczas pisania lub rysowania.

dziecięce szlaczki na kartcePamiętajmy również o tym, by przed rozpoczęciem ćwiczeń manualnych, wyraźnie wytłumaczyć dziecku polecenie. Dodawajmy przy tym, by starało się rysować czy pisać powoli i dokładnie, i by nie wychodzić poza linię. Warto przy tym pokierować ruchami dziecka, by pokazać mu, jak należy dane ćwiczenie wykonać poprawnie.

Absolutne nie możemy zapominać o pochwałach i pozytywnym wzmacnianiu naszego dziecka. Nigdy nie krzyczymy. Wszelkie ćwiczenia grafomotoryczne powinny być przyjemną zabawą, dlatego dajmy czas dziecku na ich wykonanie.

Jeśli okaże się, że nasze dziecko jest leworęczne, to akceptujemy ten fakt — nie wolno na siłę przestawiać je na to, by było praworęczne. Stawiamy na usprawnienie płynności ruchów ręki, która jest dominująca. W innym przypadku może to skutkować zaburzeniami lekowymi, jąkaniem się, a nawet moczeniem w nocy.

Akceptujemy wszystkie prace wykonane przez nasze dziecko. Nie tyle ważny jest efekt końcowy, ile sam proces usprawniania zdolności manualnych. Dlatego stwórzmy takie warunki podczas wykonywania ćwiczeń grafomotorycznych, by czas ten dziecko kojarzyło ze świetną zabawą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *